Olympic Hercules on sea trial shortly before her delivery in 2002

Olympic Hercules (ThorII)

The first vessel based on the ULSTEIN design portfolio which was launched in 2000. She is a high spec Multifunctional Anchor Handling Tug Supply Vessel of the ULSTEIN A101 design, designed for a wide range of offshore operations. She has large rope and wire capacities and a hotel compliment of high standards.

Owned By
Credebt - Sea Angel I SA
Built By
Ulstein Verft AS
Year
2002
Yard Number
260
IMO Number
9235672
Operated By
Hermes Maritime Services

Primary Specifications

Length
82.1 m
Beam
20 m
Dead weight
3737 tonnes
Draught (max)
7.5 m
Speed (max)
19 kn
Accomodation
50 POB
Deck area
640 sqm

Additional Data

Fuel oil (MDO)
1191 cbm
Fresh water
1161 cbm
Ballast water
3350 cbm
Brine
405 cbm
Note: Specifications may have changed since the original completion date.
Classifications: DNV+1A1, Tug, SupplyVessel, SF, OILREC, E0, DYNPOSAUTR, ICEC, DK(+), HL(+)
  • The AHTS Olympic Hercules
  • Olympic Hercules is a powerful tool for anchor handling and deep-water operations.
  • Olympic Hercules in the dock at Ulstein Verft
    Olympic Hercules is an AHTS of the A101 design from Ulstein. It was the very first design from the new Ulstein design portfolio, delivered from Ulstein Verft in 2002, owned and operated by Olympic Shipping.
  • Olympic Hercules, the No1 Ulstein design, delivered in 2002.
    Olympic Hercules is an AHTS of the A101 design from Ulstein. It was the very first design from the new Ulstein design portfolio, and is owned and operated by Olympic Shipping.

Ship history

The naming of the vessel on 12 January 2002 was a spectacular happening as it coincided with the official opening of the new dock and dock hall at Ulstein Verft by the Minister of Trade, Ansgar Gabrielsen.

After having mastered the "Olympic Hercules" for six months, Captain Roar Kvalsund gave this feedback:
"Ulstein Verft has long experience in the construction of these types of vessels, and few can compete on quality. This is a stunning vessel that functions exactly as it should under all conditions. For the crew, this is a comfortable workplace with little noise and movements. In the first months of operation, we have taken on several assignments including towing, transport and anchorhandling in the UK and Norwegian sectors in the North Sea. We have also performed subsea operations down to 500-600 metres."

Despite a poor offshore market for parts of 2002, Olympic Shipping AS reported a good result for the operation of the 'Olympic Hercules'. The vessel completed 44 jobs in 2002, after having been delivered on 18 January, and proved to be suitable for deep-water operations where all her 23,500 horse power is required. According to the shipowner, the ULSTEIN A101 design became attractive in the North Sea after short time due to the combination of size, breadth and power. The high freeboard means that little water approaches deck in heavy seas, making it safer for the crew working on deck.

Milestones

Olympic Shipping was restructured as Olympic Subsea ASA in 2017.

2021: Olympic Hercules has been sold to Credebt-Sea Angel I SA and has changed name to Thor II.

Skipshistorie

Designporteføljen ULSTEIN-design vart lansert i år 2000, og 'Olympic Hercules' er det det første skipet basert på eit ULSTEIN-design. Skipet er eit multifunksjonelt ankerhandteringsfartøy av ULSTEIN A101-designet, og er designa for fleire typar offshoreoppdrag. Skipet har stor vaierkapasitet og innreiing med høg standard. 
 

Dåpsseremonien den 12. januar 2002 var ei spektakulær hending fordi den gjekk av stabelen samtidig med den offisielle opninga av den nye dokka og dokkhallen til Ulstein Verft, ved næringsminister Ansgar Gabrielsen.

Etter å ha prøvd ut "Olympic Hercules" eit knapt halvår, gav skipper Roar Kvalsund denne tilbakemeldinga:
- Ulstein Verft har svært lang erfaring i bygging av liknande skip, og eg trur det er få verft som kan konkurrere på kvaliteten. Dette er ein fantastisk god sjøbåt som fungerer akkurat slik den skal under alle slags forhold. For oss som har arbeidsplassen vår om bord er det også ein behageleg båt med lite støy og rørsler. I det første månadene i arbeid har vi gjort det meste eit slikt skip er bygd for, det har vore tauing, frakt av gods av mange slag ut til plattformene, og ankerhandtering både i engelsk og norsk sektor. Vi har og fått prøve oss på eit par oppdrag ned til 5-600 meter og sett at skipet fungerer ypparleg også her.

Trass i ein vanskeleg marknad i delar av 2002, rapporterte Olympic Shipping AS gode resultat for driftinga av 'Olympic Hercules'. Skipet fullførte 44 jobbar i 2002 etter leveringa den 18. januar, og viste at det kunne nyttast til djupvassoperasjonar der det var bruk for alle 23500 hestekrefter. Reiarlaget uttrykte at ULSTEIN A101-designet vart etterspurt i Nordsjøen etter kort tid som eit resultat av kombinasjonen av storleik, breidde og kraft. Det høge fribordet gjer at det kjem lite sjøvatn på dekk sjølv ved mykje sjøgang, noko som gjer det tryggare for dekksmannskapet.

Gjennom ei omstrukturering i 2017 gjekk Olympic Shipping over til Olympic Subsea ASA.
 

2021: Olympic Hercules har blitt selt til Credebt-Sea Angel I SA og endra namn til Thor II.

Ul